Legal information

Investeringsrådgivning

Capima AB (559155-6955) är ett anknutet ombud till värdepappersbolaget Alpcot AB (556963–4180) enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Ombudskapet är registrerat hos Bolagsverket och Alpcot AB står under Finansinspektionens tillsyn.

I egenskap av anknutet ombud får Capima marknadsföra investerings- eller sidotjänster, ta emot eller vidarebefordra instruktioner eller order avseende investeringstjänster eller finansiella instrument, placera finansiella instrument samt tillhanda investeringsrådgivning avseende finansiella instrument eller tjänster inom ramen för Alpcot AB:s värdepapperstillstånd.

Alpcot AB ansvarar för ren förmögenhetsskada som Capima, genom sin verksamhet i egenskap avanknutet ombud, uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar en kund i samband med utförande av ovanstående investeringstjänster.

Eventuella klagomål anmäls till klagomålsansvarig hos Alpcot AB. Läs mer på Alpcots hemsida (www.alpcot.se).

Försäkringsförmedling

Capima AB är försäkringsförmedlare med tillstånd i samtliga livförsäkringsklasser och står under Finansinspektionens tillsyn. Verksamheten är styrd av flera olika lagar och föreskrifter, till exempel lagen om försäkringsdistribution, marknadsföringslagen, distansavtalslagen och föreskrifter från Finansinspektionen. Du kan kontrollera våra tillstånd samt vilka som har rätt att distribuera försäkringar på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se).

Bolaget och dess anställda försäkringsförmedlare omfattas av en obligatorisk ansvarsförsäkring för ren förmögenhetsskada. Försäkringen täcker eventuell skadeståndsskyldighet som Bolaget kan ådra sig i samband med försäkringsdistributionen.

Bolaget är anslutet till InsureSec (www.insuresec.se). Det innebär bland annat att anställda försäkringsförmedlare ska vara licensierade och att vår verksamhet granskas av InsureSec samt att Disciplinnämnden för försäkringsdistribution har mandat att fatta beslut i disciplinärenden för vår försäkringsdistribution.

Bolaget är medlem i försäkringsförmedlingsorganisationen Tydliga (www.tydliga.se)

Klagomålshantering

Om du som kund är missnöjd och vill framföra ett klagomål gällande vår rådgivning och förmedling av försäkring ska detta göras skriftligen till Bolagets klagomålsansvarig. Klagomål besvaras och utreds så snart som möjligt. Kan Bolaget inte besvara ditt ärende inom 14 dagar från det att ärendet inkommit, kommer Bolaget meddela dig och förklara orsaken till detta. Samtidigt ges du även information om den fortsatta handläggningen av ditt ärende och när du kan förvänta dig ett svar.

Skicka gärna ditt klagomål per post till den adress som anges nedan. Redogör så tydligt som möjligt för vad du anser har hänt och vad din rådgivare har gjort fel. Det underlättar en snabb hantering.

Du kan få kompletterande vägledning från Konsumenternas försäkringsbyrå, Konsumenternas Bank- och finansbyrå eller den kommunala konsumentvägledningen. Om du inte är nöjd med vårt beslut kan du få din fråga prövad av Allmänna reklamationsnämnden eller allmän domstol. Om du vill klaga på ett beslut är det viktigt att du gör det så snart som möjligt.

Konsumenternas Försäkringsbyrå www.konsumenternas.se
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå www.konsumenterna.se
Konsumentverket www.konsumentverket.se
Konsumentrådgivningen i din kommun, www.konsumentvagledare.se

Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se

Att: Klagomålsansvarig
Capima AB
Storgatan 53
411 38 Göteborg